سخن کوروش  نادرخانی

سخن کوروش نادرخانی

زمزمه های ادبی کوروش نادزخانی
سخن کوروش  نادرخانی

سخن کوروش نادرخانی

زمزمه های ادبی کوروش نادزخانی

چگونه شاعر شوم؟(3)

سبک

چیزی که سالهاست ذهنم را مشغول کرده و در بسیاری جا ها .باعث بحث و سکوت با خودخوری شده مسئله و موضوع سبک است.

 

بارها دیده شده که هنرمندی نوپا و در ابتدای راه ،(حال در هرزمینه ای از هنر و ادبیات)

به محض شنیدن یا دیدن ،به به و چه چه ، به خود غره شده و مدعی سبک می شود.

و به این بهانه گویا می خواهد ناتوانی ها و هرز روی های خودش را پنهان کند.

مثال می زنم

زیباشناسی ِ نقاشی با قرنها تجربه ثابت کرده که فاصله بین دوچشم ،یک چشم است او بزرگتر یا کوچکتر بکشد.

نوازنده و خواننده ای که اوج و فرود را و یا تحریر ها را مناسب رعایت نکند

شاعری به بهانه این که نیما طرحی نو درانداخته و قالبهای کهن را تغییر داده و در اوزان عروضی تسهیلاتی قائل شده و یا شاملو در دل آن راهی دیگر ، پیموده

به کارش نگاه  می کنی به جدولی از  کلمات گاه نا مفهوم  منتهی می شود .

وقتی به اینان معترض شده و می گوئی: نمی شود بی علم و شناخت پیشینه راه آینده را طی کرد.وبه دلایلی به اثبات بیراه بودن می پردازی

بادی در غبغب می اندازندکه : این سبک من است.

در صورتی که همگان خوب میدانیم که سبک دارای اصول و تعبیر خاص بوده که در کلام بزرگان نیز مستتر است.

در نقاشی و معماری و.. مثل می گویند سبک گوتیک،کلاسیک،ومدرنیسم پسامدرن و..

در موسیقی ایرانی هم پس ازدوره ی مقدماتی .سبک میرزاعبدالله  را داریم

در سینما نیز سبک رئالیسم و سورئالیسم( که آدمی به یاد اثر مانده گاردزد دوچرخه ی ویتوریا دیسکا می افتد)

در ادبیات سبک خراسانی و هندی یا اصفهانی ،سبک دوره ی بازگشت وسبک نیمائی...

(وهنوز عده ای پس از گذر یک سده ازگفتن سبک نیمائی اکراه دارند.)

سبک  اگرچه در معنی کلمه شیوه ای خاص برای بیان احساس و اندیشه ورفتار یک فرد است. ولی در وادی شناخته شده هنر و ادبیات

سبک ،

اغلب بیان گر اوضاع واحوال فرهنگی و اجتماعی یکسان در دوره یا مکان جغرافیایی خاصی است که به افراد در آن موقعیت، خصوصیاتی مشترک میدهد که با کمی دقت دراجزائ آن  قابل تشخیص است.

مثلا سبک هندی یا اصفهانی. پیچیدگی های لفظی و معنائی .

در سبک خراسانی استواری و زمختی اوزان و کلمات آن

در سبک عراقی لطافت و نرمی و عاشقانه بودن

ودر ادبیات

سبک خراسانی،سبک عراقی ،سبک هندی ، سبک دوره ی بازگشت

که هریک دارای ویژگی های است شناخته شده

ویژگی های سبک خراسانی

1- کلمات عربی بسیار کم دارد و اگر باشد ، آسان است .

2- لغات فارسی آن گاهی شکل کهنه و حتی لهجه ای دارد مانند آبا ( = با ) یا نیلوفل (= نیلوفر )

3-   تشبیهات و استعارات آن ساده است و می توان آن را در نظر مجسم کرد مانند استعاره ی « سینه زاغ

پران» به جای « شب » در شعر فردوسی :

     « چو خورشید رخشان بگسترد پر          سیه زاغ پران فرو برد ، سر »

4-   مهمترین قالب شعر در این سبک ، قصیده بود.

5-   از نیمه ی قرن سوم تا آخر قرن پنجم رواج کامل داشت .

 

سبک عراقی

از قرن ششم کم کم شعر فارسی در صفحات مغرب ایران گسترش یافت و در منطقه ی عراق عجم ؛ یعنی ،

تقریبا  در منطقه ی بین ری، اصفهان و همدان ، سبکی تازه یافت که بعضی از شعرای خراسان مانند انوری و سید حسن غزنوی در آن پیشقدم شده بودند. به همین دلیل ، سبک شعر این دوره را عراقی نامیده اند ؛ اگر چه بعدا به وسیله ی نظامی گنجوی و خاقانی شروانی در شمال غربی ایران هم گسترش یافت و با سعدی و حافظ به کمال رسید.

 ویژگی های مهم شعر سبک عراقی

1-   لغات فارسی ، شکلی ادبی یافت و از شکل کهن و لهجه ای بیرون آمد.

2-   با لغات عربی بسیار مخلوط شد که اغلب دشوار هم بود .

3-   تشبیهات آن دشوار بود و به علاوه ، اغلب صنایع شعری را در خود داشت.

4-   مهمترین قالب شعری غزل بود.

5-   از قرن 6 تا آخر نهم ادامه یافت و از آن پس هم به کلی از میان نرفت ، چنان که محتشم کاشانی ، شاعر قرن 10 به سبک عراقی شعر می گفت .

 

- سبک هندی یا اصفهانی 

در اواخر قرن نهم با روی کار آمدن حکومت صفوی و مهاجرت بعضی از شاعران به هند ، روش تازه ای در شعر به وجود آمد که آن را سبک هندی نامیده اند ، اما چون به زودی در اصفهان ، شاعران ماهری چون صائب تبریزی پیدا شدند و اصفهان مرکز این سبک شد ، آن را سبک اصفهانی هم نامیده اند . صائب تبریزی یکی از برجسته ترین شاعران سبک هندی است ( قرن 11)؛ عرفی شیرازی ( قرن 10) و کلیم کاشانی ( قرن 11)؛ نیز از سرایندگان معروف این سبک هستند .

ویژگی های مهم سبک هندی

1- لغات فارسی مانند سبک عراقی، شکل ادبی دارد و از صورت کهنه ی سبک خراسانی خارج شده است .

2- لغات عربی بسیار دارد ، اما معمولا ساده است.

3- تشبیهات ، تخیلات مضامین آن باریک و ظریف و گاهی دور از ذهن است .

4- مهمترین نوع شعر در سبک هندی ، غزل است.

5- دوران شکوفایی آن، قرن 10 و 11 بود.

 

-دوره ی بازگشت ادبی 

از قرن دوازدهم چهار تن از شاعران مهم آن روزگار ، هاتف ، عاشق ، مشتاق و شعله ، سبک هندی را رها کردند و دوباره به روش سبکهای قدیم بازگشتند ؛ به همین جهت این دوره را دوره ی بازگشت ادبی می نامند . اینان در سرودن قصیده ، از سبک خراسانی تقلید کردند و در سرودن غزل، از سبک عراقی .در واقع در سرودن این دو شعر به بهترین شکل آن توجه کردند که به ترتیب در سبک خراسانی و عراقی بود . در سایر اشعار هم تقلید به این دو سبک دیده می شود .این روش هنوز هم در شعر سنتی فارسی معمول است . در قرن سیزدهم سروش اصفهانی ، قاآنی ، فروغ بسطامی و محمود خان صبا ، دنباله ی کار هاتف و یارانش را ادامه دادند که هنوز ادامه دارد.

 

 

 

پس سخن من این است که نباید من مبتدی در ابتدای راه مدعی سبک باشم

اگرچه هر فردی دارای اسلوب(style)خاصی در کلام است. همچنان که دیگران هستند.

مثلا صائب تبریزی . بیدل و... بودند ولی به هیجوجه درست نیست که بگوئیم سبک بیدل یا صائب ، باید بگوئیم سبک هندی یا اصفهانی . که در آن دوره مشخص تاریخی  شیوه ی همه ی آن بزرگان چنین بوده است. و خاص  یک نفر نبوده.

وسابقه نیز نداشته که سبکی در زمان خودش شناخته شده باشد. قرنها گذشته و این تفکیک توسط آینده گان به علت هماهنگی های مشترک بین شاعران ان عصر به یک سبک با نامی مشخص اطلاق شده است

 

ادامه دارد


قسمت ویژه گی ها از ادبیات فارسی

 

نظرات 17 + ارسال نظر
فریناز پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:07 ب.ظ

استاد من یه بیتم نمی تونم بگم چه برسه بخوام مدعیه سبک باشم...

ممنون مثل همیشه بازم بهمون کمک کردین و یه گام دیگه جلو رفتیم

سلام فریناز جان
روزت بخیر .من مدعی چیزی نیستم عزیز . تو مختاری سبک خودت رو داشته باشی
اینها که گفتم برای خودم بود و نا امید نشو نازنین
اتفاقا کار آخری که ازت خوندم عالی بود . اگرچه باید باهاش بیشتر کار کنی

شاد باشی و تندرست

آرمان. پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:21 ب.ظ http://abdozdak.blogsky.com/

من سبک عراقی رو خیلی دوست دارم
بخصوص غزلیات سعدی

غزلیات سعدی بدجور مظلوم واقع شدن

درست آرمان عزیز

سبک عراقی به علت احساسی بودن مطلوب تر است
وسعدی را در این سالهای اخیر به جرم سنی بودن مورد کم لطفی قرار داده اند.

در صورتی شیخ غزل است .
ودر واقع به پای او هیچ کس را نمی شناسم

محسن پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 03:12 ب.ظ http://www.mohsen-a.blogfa.com

سلام دوست گرامی،خوشحال میشم اگه به وبلاگم بیای و در انتخاب وبلاگ برتر بهم رای بدی.
باتشکر

top700 پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 03:18 ب.ظ http://www.top700.com

8.765432026809987.27409925691گاهی شانس فقط یک بار به آدم رو میاره پس باید قدرش رو دونست بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.top700.com

فریناز پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 03:26 ب.ظ




اهورا پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:06 ب.ظ http://WWW.KHERADEPAK3.BLOGFA.COM

خانزاده می گفت چرا سهراب گفته اسب حیوان نجیبی است؟!گاو قرمز چه کم از بلبل دستان دارد؟به روزم با گاو خانزاده
ببخشید نتونستم مطلبتونو بخونم.بعدا مزاحم میشم.

سیما پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:32 ب.ظ http://eshgheroyayee.blogfa.com/

سلام منم که از شعرو شاعری هیچی سرم نمیشه

درود بر تو بانو
تو دارای احساسی هستی که به گمانم این پست ها به همه می تواند کمکی باشد
واصلا بهیجوجه نخواستم این مطالب مفید برای شعرا باشد که آنان شاید بی نیاز باشند
ولی اگر مسائلی که به مرور به آن اشاره می شود .فکر می کنم ملکه ذهنمان شود می تواند برای همه مفید باشد

میلاد پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:50 ب.ظ http://chashmanekhamush.blogsky.com

ممنون از آموزشات استاد عزیز!

لطف داری میلاد جان
اصلا قصد ندارم که بگویم آموزش که خودم کار آموز این کارگاهم

محسن آزادی پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:36 ب.ظ http://www.mohsen-a.blogfa.com

سلام به پیوند های من،به من در انتخاب وب برتر رای دادین؟اگه ندادین بیاین تو وبلاگم بدین.

محمد جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:56 ق.ظ http://mohamad-asa.blogsky.com/

سلام
خسته نباشی استاد
تعطیلا ما هم تموم شد و برگشتیم که زندگی رو ادامه بدیم
تو تعطیلا زیاد نتونستم بیام نت ولی سعی میکنم جبران کنم
امیدوارم که تعطیلا خوبی رو سپری کرده باشی و سال خوبی رو شروع کرده باشی و با موفقیت به پایان برسانی

درود بر تو محمد عزیز

خوش آمدی مهربان و خوشحالم که بر گشتی
و از اینکه بر گشتی به زندگی را درک نکردم نازنین

تعطیلات که زیباترین لحظات یک زنده گی است

تو لطف داری مهربان
امید که همیشه شاد باشی و سلامتی قرین آن باد

ویس جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:05 ق.ظ http://lahzehayenab.blogsky.com

سبک عراقی را بسیار دوست دارم ولی در مجموع تمام سبک هاحرفی در دوره خود داشتند که بزنند.مثلا شاید اسم صائب در سبک هندی بیشتر گفته میشه ولی غزلیات بیدل دهلوی در همین سبک غیر قابل انکار است.در مجموع نام سبک به شیوه ای گفته میشود که بعد از خود باعث تغییراتی در اوضاع کلی آن هنر شود.مثلا سبک صادق هدایت،او صاحب سبک است چون شیوه داستان نویسی بعد از او شکل دیگری پیدا کرد.یا نیما که باعث دگرگونی شعر شد.البته بعضی از هنرمندان سبک شخصی هم دارند.

من اگر تک بیتی های زیبای صائب نباشد
به جرات می گویم بیدل دریای بی انتهای ادب ماست وشناخت این زیبائی
را مدیون استاد مسلم شفیعی کدکنی هستم
ولی ویس عزیز اشاره به سبک شخصی ات آیا باور داری یا چون من فکر می کنی که اینان که خود را دارای سبک میدانند به بیراه می روند؟

ومن سبک خراسانی را به شیوه ی تلفیقی اخوان ثالث بیشتر می پسندم
کلیه نظراتت را به جان ودل خریدارم.
بخصوص سبک صادق هدایت عزیز در ادبیات معاصر را

آبرنگ جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:06 ق.ظ http://kaghazerangi.blogfa.com

سلام استاد گرامی
تشکر از آموزش های بجاتون
لطف شما همیشه شامل حال بوده استاد گرامی
باعث خوشحالی منه که یادآور خاطرات دیرینتون شدم وامیدبه آنکه یاد آور خاطرات شیرینتان باشد.

ومن بر این باورم که یک انسان باید یا در اوج شادی باشد یا در نهایت غم که بتوانم کلامی شاعرانه برزبان آوردوالبته روحی کاملا پر از درک واحساس.
پاینده باشیدوسرافراز.

سلام و هزاران درود مهربان

ممنون لطفت که باعث شرمساری است

خاطره گاه تلخش هم به شیرینی می رسد یاداوریش



شاد و تندرست باشی و همیشه افریننده

فرخ جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:26 ب.ظ http://chakhan-2.blogsky.com

کوروش عزیز چقدر خوب است که گاه اطلاعاتی مفید را ارائه میکنی
دست مریزاد

درود بر فرخ عزیز

شرمنده می کنی به مهر

نگین یکشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:58 ب.ظ http://www.mininak.blogsky.com

کاملا باا ین جمله:
نباید من مبتدی در ابتدای راه مدعی سبک باشم

اگرچه هر فردی دارای اسلوب(style)خاصی در کلام است. همچنان که دیگران هستند.

موافقم
منم خیلی اوقات مینویسم . معلمم شاعر بود گفت ادامه بده استعدادشو داری ولی خب من جایی رو واسه یادگیری اصول اولیه پیدا نکردم که بتونم خوب ادامه بدم ...هر چند رشتمم انسانی بود
واسه همین با دیدن این مطالب حس میکنم کمکه بزرگی بهم میشه
ممنون

ممنونم نگین عزیز
امیدوارم مفید باشه
بسیار دوستان مخاطبی دارم که احساس می کنم پر حرف هستند برای گفتن
امید که بتوانم کمکی باشم
اگر چه اندک

سینا دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:46 ب.ظ http://omide-ma.blogsky.com

حافظ و سعدی فکر کنم سبک عراقی هستن
هر چه سعی کردم در مورد اوزان شعر نتونستم اینو تشخیص بدم که چطور میگن این
مفاعیلن مفاعیلن فعولن
یا یه چیزای دیگه

بله سینای عزیز
انان در سبک عراقی هستند
و مفاعیلن مفاعیلن...
اینها که می بینی بر اساس موسیقی ایکه ایجاد می کند و با تکرا آن موسیقی وزن یک شعر را تشکیل میدهند
و اسامی خاصی هم دارند که به بحر موسوم است و من زیاد اهمیتی به این بدانیم

مثلا می گویند بحر متقارب و ....
در همین حد که اینها را بدانیم در صدا و درک کنیم .
موسیقی ایجاد شده را
ودر مصرع های دیگر پیگیر آن باشیم خود وزن را تشکیل میدههد برای یک شعر

پیروز باشی

اناهیتا یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:53 ب.ظ

سلام
استاد خوب هستین متاسفانه خوب شعر نمیگم ولی با دقت میخونم و لذت میبرم

سلام عزیز
ممنونم از مهربانی ها
من هم چنینم و در حال یاد گیری
احساس را میروم تا بتوانم با بررسی شاید
به شعری تبدیل کنم

راستی کاش راهنمائی ام می کردی که افتخار بیشتری داشته باشم

اناهیتا یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:38 ب.ظ

استاد
منو میشناسین....اجازه بدین بطور خصوصی خدمتتون عرض کنم

شرمساریم را بپذیر
بله بسیار عالیست
در خدمتم عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد