سخن کوروش  نادرخانی

سخن کوروش نادرخانی

زمزمه های ادبی کوروش نادزخانی
سخن کوروش  نادرخانی

سخن کوروش نادرخانی

زمزمه های ادبی کوروش نادزخانی

انتشار سروده یک شاعر علیه شجریان در خبرگزاری فارس/ کم بگو از یاس

  انتشار سروده یک شاعر علیه شجریان در خبرگزاری فارس/ کم بگو از یاس ای استاد زرد

خبرگزاری فارس، سروده امیرعاملی در مورد محمدرضا شجریان را منتشر کرد.
در مقدمه این شعر آمده است:"در پاسخ به منافقانی که می‌خواهند با صدای سوخته‌ شجریان مردم ایران را تحقیر ‌کنند؛ مردمی که سرافراز و عاشقند مردمی که از جنس شقایقند."
متن سروده به شرح زیر است:
گم شدی آوازه خوان پیر ما
گم شدی آخر به زیر دست و پا
کرد بیگانه تو را ابزار خویش
خود شدی تا نور حق دیوار خویش
ربنایت چون خودت از یاد رفت
خیل شاگردان، هلا! استاد رفت
رفته‌ای از پیش ماها دور حیف
در سر پیری شدی مغرور حیف
مطرب عهد شبابم بوده‌ای
مزه نان و کبابم بوده‌ای
خوب می‌خواندی صدایت خوب بود
بعد تاج اصفهان مطلوب بود
می‏زدی چه چه برای شیخ و شاب
با نوای تار و تنبور و رباب
هست ساز اینک ولی آواز نیست
یک در گوشی به سویت باز نیست
تا نپیوندی عزیزم بر زوال
کاشکی بودی مرید اعتدال
مکر آمریکا تو را منفور کرد
زرق و برق غرب چشمت کور کرد
چونکه پیراهن دو تا شد بد شدی
مثل آن مطرب که بد می‌زد شدی
«سایه»ات فرموده بود آوازه‌خوان
که مرید پیردل باش و بمان
لیک ‌ای مطرب دریغا که غرور
کرد از مردم تو را صد سال دور
وقت پیری ناز کردی با همه
ناز را آغاز کردی با همه
ناز کم کن سوی ملت باز گرد
کم بگو ازیأس ای استاد زرد»



چند بیتی به این شاعر نمای نون به نرخ روز خور
فی البداهه و بی ویرایش از حقیر


گم نخواهد شد صدای ِ ناز من
چونکه از دل می رسد آواز من

این نه آواز من و ساز من است
این صدای سالهای میهن است

ربنا خواندم که ملت روزه بود
روزه ی دل بود و غمها می فزود

من صدای شادی این مردمم
من خود آزادی این مردمم

حیف عمری را که جهل آمد پدید
حیف ملت رنگ آزادی ندید

من نه پیرم آنچه را گفتی حسود
پیر راهم دان به هر بود و نبود

مطربم خواندی عزیزا ، جاهلی
جاهلی؟ نه ،نه ،بلکه عاملی

تاج را قدرش شناسی بی خرد
ای که خواندی ملتی را رنگ زرد؟

ملتی را گر ندیدی . مرده ای
چوب رب را بی صدا تو خورده ای

این نشان است تا روی رو به زوال
هرکه شد خارج ز مرز اهتدال

قدر "سایه" می شناسی ای عدو؟
او که هجرت کرد از رفته بر او

سایه خورشید است در این آسمان
گرچه گفته است او مرا آوازه خوان

خانه ی من شد دل پیر و جوان
معبد عشاق دل شد آستان

من غرور خود ز ملت یافتم
نی به زر یا زور قدری یافتم

ناز را بازار ملت می خرد
ملتی نامم به عزت می برد

من اگر خاشاک باشم بهتر است
بهتر از آنکس که مخدوم زر است

خادمش ، افسوس ،نادان است و بس
کی شناسد فرق زر با جمله خس

من اگر پیرم ولی مستغنیم
بی نیاز احترامم ،دون نیم

گوشه گوشه ،نام من آواز شد
آگهی شعرت به کین ،همساز شد

جاهلا! زین بیش تو یاوه مگو
رو ره عشق مرا ای دل بپو

کوروش




1389/6/2

نظرات 10 + ارسال نظر
مثل هیچکس سه‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:06 ب.ظ http://paaeez.blogsky.com

دوست عزیزم عالی بود
لذت بردیم.

معلومه که استاد بد جوری "یک جای" آنها را سوزاند که هنوز هم داغش برجای مانده!

درسته عزیز
باید برای همیشه جلوی چنین جسارتی ایستاد

از دوستانم خواهش می کنم در وبهایشان قرار دهند

جیغ چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:10 ق.ظ http://jootii.blogsky.com

بگذار حیله ها ببازند در وسط میدان
ولی ازادی پیروز است

ولی باید بهوش بود
دشمن از راهی برای بستن دهان بهره می برد
تا جیغ ملتی از درد
به گوش نرسد

راحله چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:19 ب.ظ http://golbarg-paeze.blogfa.com

سلام آقای کوروش.
کوروش بزرگ مردی بود که خواست جسدش خاک ایران رو بسازه.
مردی بود که مرزهای ایران رو برد تا ناکجا آباد!
هر کاری کرد الا وطن فروشی.
هر دینی رو پذیرفت که همبستگی به وجود بیاره .
ولی باز هم وطن فروشی نکرد.
آقای شجریان و صداشون باعث آرامش من بود.ربناشون اشکمو جاری میکرد!
ایشون در جوانی تو یکی از روستاهای اطراف شهر من معلم بودن اونجا بود که آواز رو شروع کردن.
پدرشون از بزرگان و قاریان قرآن در مشهد بودن !
با خواننده شدن پسرشون شدیدا مخالف بودن !!!
شاید آینده ی پسرشو میدونسته!!!!
آقای شجریان با رفتنشون خیانت نکردن با تحریم کردن صوت ربناشون دل مردمو شکستن و خیانت کردن.
هر وقت اذان مرحوم موذن زاده پخش میشه همه میگن خدا رحمتش کنه!!!!
فکر میکنی از این به بعد هر وقت ربنای آقای شجریان پخش بشه مردم چی میگن؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
بهتره اول آزادی رو معنی کنی تا بخوای آزادی خواهی رو تو بوق و کرنا کنی و تو وبت پخشش کنی!!!!!
آزادی آمریکایی میخوای؟؟؟؟؟؟؟؟
میخوای تو خونه ات نشستی به زور بچه تو بیان فریب بدن و تو کشورهای جهان سوم باعث مرگش بشن؟؟؟؟؟!!!!!!!
آزادی رو میخوای که آمریکا واسه عراق و افغانستان و فلسطین به ارمغان آورده؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
اگه تمام هدفت بیان نظر سیاسیته که هر کی عقاید خودشو داره....تو یه عقیده داری من یه عقیده دارم و اون یکی دشگه یه عقیده ی دیگه ولی همه ی ما داریم تو یه مملکت زندگی میکنیم که خاکش با خون کوروش و کوروشها تو هر دوره ای ساخته شده و پا گرفته!!!!!!!!!!
چرا خودمون داریم بهش خیانت میکنیم و بعد ادعای کوروش بودن رو میکنیم!!!!!!!!!
کوروش رو اگه میشناختی این حرفهارو راجع به مملکتمون و نداشتن آزادی نمیزدی!!!!!!!!
اول برو تحقیق کن و به یه شناخت واقعی برس بعد اسمتو بذار کوروش!!!!!!!!!
این اسمه خیلی بزرگیه!!!!!!
لیاقت استفاده کردنشو داری؟؟؟؟؟؟؟

راحله خانم
من اگر کوروش رو برگزیدم
نه به معنی آن است که توان برابری با ان بزرگ مرد تاریخ بشریت رو دارم
نه اشتباه نکن
من خواستم کمی نقش داشته باشم تاگرد فراموشی رو از ذهن ایرانی پاک کنیم
من ایرانیم ولی تو گویا ایرانی نیست
شاید از یکی از کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارسی
البته از روی اسمت حدس می زنم!!!!!!!!
استاد شجریان نه تنها ربنا را تحریم نکرد
بلکه آن را هدیه به مردم ایران نمود و تنها به صدای و سیما ضرغامی این اجازه رو داد که فقط از ربنا می توند استفاده کند
آیا هرکسی غم مردم داشت آمریکائی است؟
متاسفانه زدی به صحرای کربلا عزیز
تجاوز امریکا و طبق معمول زندان گوانتانامو و... چه ربطی به زمین گذاشتن
تفنگ یک ایرانی به سمت هموطنش دارد
چه ربطی دارد به اینکه بزرگی با ملتش سر همدردی دارد؟

بیش از 40سال است کتاب از دست ننهاده ام و تو می گوئی تحقیق کنم؟؟
بله اسمی بزرگ رو برگزیدم
میدانم
از خدای کوروش می خواهم مرا در حفظ نام نیکش یاری کند

یک زن چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:43 ب.ظ

مرسی.

خواهش بانو

[ بدون نام ] جمعه 5 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:39 ق.ظ

لب فروبند شاعر رفته به خواب
حیف باشد یاوه هایت را جواب

چند بگرفتی که می گویی جفنگ ؟
بر دل مردم مزن اینگونه چنگ !

بیش از این مغرور و یاوه گو مباش
تو کجا و بلبل عرش و نواش؟

ساز نیست اما هزار آوا هست
آن ندا ها را تو هیچت یاد هست؟

سرخرویان شهید و نوجوان؟
ماهرویان دلیر و مهربان؟

کشته های دست ارباب تواند
شعر تو اما هنوز در گیر و بند

یاد گیر از رهبر زردت مرام
او که هر دم می سراید دیم دارام

ذره ای بد گفت از آوای عشق؟
این چنین بشکست این سودای عشق؟

شرم برتو! بر وجود یاوه ات!
اووف بر خُلق چنین بیگانه ات

گوش تو تنها به صوت ربنا
ربنایش رفته تا عرش خدا

آن خدای مهربان مهرورز
بهتر از این طاغیان کینه ورز

ربنایش پلکان نور و شور
کرده از گوش ملائک هم عبور

روزه خود می گشاید کبریا
می شناسد ربنایش را خدا !

" لب فرو بند از جفنگ و از عتاب
سوی خان آسمانی کن شتاب

طفل جان از شیر سلطان باز کن
بعد از آن با ملتی انباز کن

چند شبها خواب را گشتی اسیر
یک شبی بیدار شو ملت بگیر"

zoltan جمعه 5 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:20 ق.ظ

لب فروبند شاعر رفته به خواب
حیف باشد یاوه هایت را جواب

چند بگرفتی که می گویی جفنگ ؟
بر دل مردم مزن اینگونه چنگ !

بیش از این مغرور و یاوه گو مباش
تو کجا و بلبل عرش و نواش؟

ساز نیست اما هزار آوا هست
آن ندا ها را تو هیچت یاد هست؟

سرخرویان شهید و نوجوان؟
ماهرویان دلیر و مهربان؟

کشته های دست ارباب تواند
شعر تو اما هنوز در گیر و بند

یاد گیر از رهبر زردت مرام
او که هر دم می سراید دیم دارام

ذره ای بد گفت از آوای عشق؟
این چنین بشکست این سودای عشق؟

شرم برتو! بر وجود یاوه ات!
اووف بر خُلق چنین بیگانه ات

گوش تو تنها به صوت ربنا
ربنایش رفته تا عرش خدا

آن خدای مهربان مهرورز
بهتر از این طاغیان کینه ورز

ربنایش پلکان نور و شور
کرده از گوش ملائک هم عبور

روزه خود می گشاید کبریا
می شناسد ربنایش را خدا !

" لب فرو بند از جفنگ و از عتاب
سوی خان آسمانی کن شتاب

طفل جان از شیر سلطان باز کن
بعد از آن با ملتی انباز کن

چند شبها خواب را گشتی اسیر
یک شبی بیدار شو ملت بگیر"

negar جمعه 5 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:00 ب.ظ http://www.nefrin-shodegan.mihanblog.com

عاااااااااااااااالی بود وبلاگتون حرف نداره

نگار جان

ممنون عزیز

کیمیا شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:02 ق.ظ http://www.caspian-forum.com

گم نخواهد شد صدای ِ ناز من


چه نوشابه ایی واسه خودش باز می کنه.هی هی هی
چقدر فروتنه
خودشو با استاد مقایسه می کنه.
عجب دوره زمونه ایی شده

بله عزیز
پیدا کردن جایگاهی بلند!!!!
فکر می کنند با تخریب دیگران می شود بزرگ شد
انهم کسی که در قلب مردم جا دارد

زولتان یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:37 ب.ظ

برای رفع هرگون شبهه ای باید به اطلاع برسانم که شعر « لب فرو بند شاعر رفته به خواب » در پاسخ گستاخی آقای عاملی بود! امیدوارم این شاعرک لقمه به مزد به دامان ملت بزرگ ایران برگردد از بیگانه پرستی دست بردارد! به هر حال به هنرش نیز احترام می گذارم و راه راست وطن و مردم را برایش آرزو می کنم!

زولتان عزیز
اگرچه دیر ولی سپاس گذار مهرت که باعث رفع شبهه شدی
پیروز باشی

آزاده یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:12 ق.ظ http://www.tavalodidobare.blogfa.com

سلام.خیلی از مطالب وبتو خوندم.بعضی از متنات خیلی قشنگه.راستش توی خیلی از وبای گروه سبز رفتم اما فقط فحش میدادن.انگار بلد نبودن بدون توهین حرف بزنن.اما وب شما خوبه.یه سوال داشتم اینکه خیلی برام جالبه بدونم آقای موسوی چه ویژگیهایی دارن که از این آقا که اومده روی کار بهتره؟جز اینه که همشون یه مدلن؟به نظر من بین اون چارتا این بده بهتره چون اونا بدتر بودن.من که خیلی وقته توی ایران و سردمداراش گم شدم.دنبال خوبام اما پیدا نمیکنم....سرگردونی توی وطنی که مال خودته وحشتناکه...به کدومشون باید اعتماد کرد؟آقای شجریان یا راه آقای عاملی؟

راستش من به هیچ رنگی باور ندارم
مار گزیده ام رنگ ریسمانش فرقی نمی کنه
ممنون که نظر دادی

ولی عزیز
استاد شجریان جدای از اینکه چه جبهه ای بگیره
از مفاخر ملی ماست
همچون دکتر مصدق . و....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد