سخن کوروش  نادرخانی

سخن کوروش نادرخانی

زمزمه های ادبی کوروش نادزخانی
سخن کوروش  نادرخانی

سخن کوروش نادرخانی

زمزمه های ادبی کوروش نادزخانی

صنعت ایهام چیست؟



ocpuxom7eu1sb8ogkpbv.jpg

صنعت ایهام چیست؟


ایهام بکار بردن کلمات والفاظی است که 2 معنی داشته باشد .یک معنی آن در اولین لحظه به ذهن خواهد رسید، و معنی دوم، که اغلب منظور ومراد شاعر است پس از کمی تامل و اندیشه بدست می اید.
مثال: شعر

من ز قاضی( یسار) می جستم **** او بزرگی نمود و داد ( یمین)


معنی اول..... یسار=چپ یمین=راست

معنی دوم.... یسار=مال یمین=قسم

در معنی اول شاعر ازقاضی نادیده گرفتن (یا بقول عامیانه، کوچه علی چپ زدن!) میخواسته،ولی قاضی راستی رامنظور داشته.
ودر معنی دوم شاعر مال وثروت میخواسته ولی او را قاضی قسم میدهد.
در ادبیات پر شکوه پارسی {شعر ونثر} صنایعی اینچنین باعث زیبایی اثر می شده است که گاه با افراط هم روبروشده ،ولی صنعت ایهام یکی از مطلوب ترین آنها شناخته شده است .
واین هنر زبانی در شعرحافظ نیز پر کاربرد بوده است ، نمونه ای از آن:

من آن فریب که در نرگس تو میبینم **** بس( آب روی) که با خاک ره برآمیزد

نظرات 4 + ارسال نظر
ابوذر اکبری دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:36 ب.ظ http://boghzebaroon.persianblog.ir

دیگه بعدِ امروز

نبینم نخندی

نبینم غمت رو

به کی دل می بندی

به اونی که عمری

دروغ و هوس بود

برا قحطِ عالم

همین دونه بس بود

ریاکار و بی رحم

یه شیطان یه قابیل

یه فتنه خیانت

یه خنجر به هابیل

دیگه بعدِ امروز

همش شـادی باشه

همه پـاک و سالـم

که آزادی باشه

تو آزادی از اون

بمیرون بپوسون

خیالِ حرومش

دیگه خنـده آسون

اگه مـا دوباره

به آگـاهی و فـکـر

بلند شیم ببینیم

همه لحظه ها بکر

ولش کن حرومی

همه شر و شومی

تو مهـری تو مـادر

نگو که کدومی

که فرزندِ دلبند

همه زندگی قند

شکوفا و زیـبا

پُر شور و پیـوند

به یادِ دلش باش

به یادِ جـوونی

همین آن و ساعت

می دونم می تونی . . .





ممنون
به وبت امدم و از اشعر ات لذت بردم

حامد دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:04 ب.ظ http://www.manoto-baham.mihanblog.com

سلام دانشگاه قبول شدم سرم شلوغه استاد بخاطر اونه...هم من هم عشقم سلام داریم خدمتتون.......

حامد جان ممنون
پیامی در وبت دارم

کنگان طنز دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 07:48 ب.ظ http://kangantanz.blogfa.com

سلام .خدارا شکر پست امروزت نون آدم را آجر نمی کند.
بروزم

ما خشت زنی نمی کنیم
و نان پختن بلد نیستیم

درود بر تو یارعزیز

صابر سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:42 ق.ظ http://ps-neghab.blogsky.com/

سلام کوروش جان

قالب نو مبارک

یادش بخیر قبلا قالب من این بود

درباره ایهام گفتی ممنون از توضیحت...تا یادم بوده فارسی و ادبیات من صفر صفر بود قواعد رو نمی دونستم اما تمام زندگیم پر از ایهامه

درست عزیز
تمام زندگی ما ابهام است و ابهام
واشاره ای به این ابهام در پیامم در وبت دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد